Mijn winkelwagen

Je hebt niets in je winkelwagen.

FKV vanaf 60 EURO Kortingscode

Sportvoedingsadvies voor duur- en prestatiesporters; Waarom sportvoeding gebruiken?

 

Wat is sportvoeding?

Sport- en prestatievoeding is functionele voeding (samengesteld op basis van wetenschappelijk onderzoek) ter bevordering van (sport)prestaties.
Sportvoeding is zeer efficiënte voeding voor snelle opname in het lichaam, rijk aan koolhydraten en/of eiwitten (proteïnen) en vetarm.

Waarom sportvoeding gebruiken?

Sportvoeding is een aanvulling op een gezond voedingspatroon en te gebruiken vlak voor, tijdens of na het sporten. Het gebruik van de juiste sportvoeding is van groot belang voor een optimale verbranding (= energie) en opbouw en in stand houden van spierweefsel. 

Wanneer gebruik je sportvoeding?

Wij adviseren om sportvoeding te gebruiken als je langer dan 60 minuten actief sport. In samenwerking met topsporters, voedingsdeskundigen en sportmedici heeft Maxim de ‘Maxim Training Cirkel’ ontwikkeld. Het juiste gebruik ervan helpt om het maximale uit je training te halen, waardoor je conditie en vermogen toenemen.

                                                                                       

  

          Opladen

 

Een training begint al voor het sporten. Eet niet te veel van tevoren, het maakt je moe - zowel in het hoofd als in je lichaam. Dus eet je grote maaltijd 2-3 uur voor het sporten en gebruik sportvoeding vlak voor het sporten. Maxim sportvoeding is speciaal ontwikkeld om je lichaam eenvoudig te voorzien van de juiste hoeveelheid, makkelijk verteerbare voeding.

Maximaliseren van de energievoorraad in je spieren!

De energievoorraad in je spieren (glycogeen) moet maximaal zijn. Koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron. De voorraad in je spieren is beperkt en een tekort kan grote invloed hebben op je prestatie. Eet 30 minuten voor het begin een Maxim Energy Bar.

Daarnaast is het belangrijk om je vochthuishouding (vocht + mineralen) op orde te hebben. Drink 500 ml Maxim Sports Drink 30 minuten voor de start.

                                 

 

Eiwitten voor meer vermogen en een sterk lichaam!

Bij zware trainingen adviseren wij om 60-90 minuten van te voren een Maxim 40% Protein Bar te nemen. Je kunt ook kiezen voor Maxim Pure Whey Protein Shake ter aanvulling van eiwitten.

Zowel voor krachtsporters als duursporters zijn eiwitten een belangrijke voedingsstof. Eiwitten houden spiermassa in stand, ze ondersteunen de bouw van nieuwe eiwitstructuren en ze dragen bij aan het herstel van spiervezels.

Je hebt ongeveer 20 gram eiwit nodig per 2-3 uur voor onderhoud van spiermassa en andere lichamelijke functies. Praktisch gezegd zou je dus iedere 2-3 uur eiwitten moeten nemen of elke maaltijd zou eiwitten moeten bevatten. Maxim 40% Protein Bars hebben de ideale dosering en bevatten het juiste aminozuurprofiel voor een optimale opname door het lichaam. Zo ondersteun je opbouw en herstel van spiervezels.

 

                          

 

          Presteren

 

Een goede vochthuishouding is belangrijk om maximaal te kunnen presteren. Tijdens een lange training verlies je gemakkelijk 3% van je lichaamsgewicht aan vocht. Vanaf 2% vochtverlies kan het prestatievermogen al verminderen. Wij adviseren om minimaal 750ml Maxim Sports Drink per uur te drinkenZeker bij hoge temperaturen en bij lage luchtvochtigheid (zaalsporten) is het belangrijk om voldoende vocht en mineralen binnen te krijgen. Mineralen zijn essentieel voor het in stand houden van een goede vochthuishouding, verbranding en concentratie. Voor extra magnesium en kalium kun je Maxim Mineral Gainer nemen.

 

      

 

Hou je energievoorraad op peil!

Probeer je energievoorraad tijdens het sporten voortdurend aan te vullen met behulp van koolhydraatrijke voeding, zoals Maxim Sports Drink en Maxim Energy Bars. Vocht en koolhydraten hebben enige tijd nodig om vanuit de maag en de darmen te worden opgenomen in het lichaam. Daarna komen ze pas beschikbaar voor verbranding in de spieren. Inname van vocht en energie aan het begin van de training/wedstrijd is daaromveel belangrijker dan aan het einde. 

De ervaring leert dat het eten van vast voedsel tijdens een zware training op een gegeven moment lastig wordt. Maxim heeft daarom een ideaal alternatief voor een reep, een banaan of brood: Maxim Power Gel Drink/Energy Gels/Gel Drink.

 

       

 


           Optimaliseren

 

Na een zware training is de energievoorraad in je spieren behoorlijk verminderd. Om die voorraad aan te vullen is het belangrijk dat je koolhydraten neemt. Het combineren van koolhydraten met eiwitten versnelt de opname in de spieren. Eiwitten helpen ook bij het herstel en onderhoud van spiervezels. Zo kun je weer fit aan de volgende training beginnen en je conditie en kracht optimaliseren.

Je lichaam blijft nog 2-3 uur na het sporten doorwerken. Als er onvoldoende energie aanwezig is, gaat je lichaam eiwitten gebruiken (o.a. uit je spieren) om energie te maken. Dit kan ten koste gaan van je spierweefsel.

Neem een Maxim Protein & Recovery Bar of een Maxim Pure Whey Protein Shake binnen 45 minuten na het sporten. Het levert direct de juiste hoeveelheid koolhydraten en eiwitten.

 

          

 

Hydratatie

Goed herstellen betekent ook goed hydrateren. Vocht- en mineraalgehalte moeten op peil blijven. Hiervoor gebruik je Maxim Sports Drink of Maxim Total Hydration. Drink minimaal 750 ml na het sporten.

  

                                

 

Carbo loaden

Voor een optimale koolhydraatvoorraad, adviseren wij om enkele dagen vóór een zware inspanning extra koolhydraten te stapelen. Maxim Carbo Loader is vooral geschikt om de koolhydraatvoorraden in de spieren te maximaliseren. Gebruik Maxim Carbo Loader 2-3 dagen voorafgaand aan je wedstrijd. Het meeste effect behaal je als je de Carbo Loader na de trainingen eet. De trainingen mogen in die periode niet meer uitputtend zijn. Op de dag zelf gebruik je 2-3 uur voor aanvang, 2-3 schepjes.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuwsbrief